Få hjælp, når skaden er sket

Uanset om du er udsat for online svindel, misbrug af personlige oplysninger, krænkelse med billede eller video med mere, så har vi samlet hjælp til dig her.

Offer for identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det.

Sådan gør du ved mistanke om identitetstyveri

Er du blevet snydt ved handel mellem private?

Har du købt eller solgt en vare, som du ikke har fået eller modtaget betaling fra?

Læs mere om, hvordan du anmelder svindlen

Hvis du er udsat for svindel

Hvis du er blevet franarret dine kort- eller personoplysninger, bør du reagere hurtigt.

Sådan gør du, hvis du har mistanke om svindel

Sådan spærrer du et MitID-identifikationsmiddel

Hvis du mister dit MitID-identifikationsmiddel (fx telefon/app eller kodeviser) eller har mistanke om, at det bliver misbrugt, skal du straks spærre det.

Sådan spærrer du et MitID-identifikationsmiddel

Sådan spærrer du dit MitID midlertidigt

Hvis du har mistanke om, at dit MitID er blevet misbrugt, kan du spærre det midlertidigt. 

Sådan spærrer du dit MitID midlertidigt

Bliver du afpresset online?

Ransomware er en virus, der krypterer dine filer, så du ikke har adgang til dem. It-kriminelle bruger metoden til at afpresse privatpersoner økonomisk. 

Sådan gør du, hvis du bliver afpresset

Misbrug af kortoplysninger

Har du mistanke om, at dine kortoplysninger bliver misbrugt?

Sådan gør, hvis dine kortoplysninger bliver misbrugt

Mit kodeord er blevet hacket

Det er vigtigt, at du skifter dit kodeord (password).

Sådan gør du, hvis dit kodeord er blevet hacket

Sådan laver du en kreditadvarsel

Hvis du har mistanke om din identitet bliver misbrugt, kan du oprette en markering i CPR om kreditadvarsel.

Forebyg identitetstyveri med en kreditadvarsel

Har du været udsat for en digital sexkrænkelse?

Har andre delt billeder eller en video af dig i en intim eller krænkende situation?

Sådan gør du, hvis andre har delt intime billeder af dig

Har du fået en svindelmail om pornokiggeri?

Hvis du har fået en svindelmail med afpresning skal du slette den og undlade at betale.

Sådan gør du, hvis du har modtaget en afpresningsmail

Er din profil på et socialt medie blevet hacket?

Hvis din profil er blevet hacket, er der en række handlinger, du kan gøre for at begrænse skaden og få adgang til din profil igen.

Sådan gør du, hvis din profil er blevet hacket

Har du delt billeder uden samtykke?

Har du ikke fået lov til at dele billeder, skal du kontakte personen på billedet med det samme.

Sådan gør du, hvis du har delt andres billeder uden samtykke